• zeevyofer

אמנות השיבוץ בקולנוע

בסוף השבוע הראשון של חודש מאי השנה עלתה לאקרנים בארצות הברית הקומדיה הרומנטית "מה הסיכוי?". הסרט, בבימויו של ג'ונתן לוין, נעשה בתקציב של כ-40 מיליון דולר והכניס למפיקיו 30 מיליון דולר בארצות הברית ו-53 מיליון דולר בסך הכל בעולם כולו. כך לפי האתר IMDB. על פניו, כישלון קופתי.

הסרט, שמופיע כבר בספריות של "הוט" ו"יס", מביא את סיפורו של פרד פלרסקי (בכיכובו של סת רוגן) שמתאחד עם הנערה שעשתה לו בייביסיטר כשהיה ילד ואשר בה הוא היה מאוהב, שרלוט פילד (שרליז תרון). פילד רצה לנשיאות ארצות הברית ופרד הופך להיות כותב הנאומים שלה. כנגד כל הסיכויים, מתפתח רומן בין פרד הלא מאוד אטרקטיבי לבין שרלוט הזוהרת וה"נשיאותית". מה הסיכוי שזה יקרה באמת? זו התמה של הסרט.

יצא לי לראות אותו בקולנוע כשהוא רק עלה בישראל והוא מצחיק מאוד ועמוס בהקשרים פוליטיים וחברתיים לזמננו אנו. לא הצלחתי להבין למה סרט כזה נכשל בקופות, בעיקר בארצות הברית. היה כתוב על הסרט "מאה מיליון דולר", מאז ומתמיד רף ההכנסות הנדרש כמדד להצלחה בקופות לסרטים אמריקאיים בתקציבים בינוניים. סת רוגן הוא קומיקאי שזכה כבר להצלחות קודמות בקופות, בעיקר בקומדיות מהז'אנר הגס (גם בסרט הזה יש סצנות גסות, שאפשר היה לוותר עליהן ועדיין לא לפגום בהצלחת הסרט). קומדיה עם רוגן היא, על פניו, דבר "קופתי".

זה הצריך אותי לבדוק מה קרה באותו סופשבוע בקולנוע בארצות הברית. בשוק האמריקאי יש חשיבות עצומה להכנסות סוף השבוע הראשון, שמכתיבות באופן אוטומטי כמעט את הצלחת או כישלון הסרט כמו גם את צפי ההכנסות הכולל בסוף דרכו הקולנועית של הסרט באולמות. ברוב המקרים, למעט בסרטים אמנותיים וקטנים יותר, מרבית המשאבים השיווקיים מופנים להשקת הסרט, כלומר מכוונים לסוף השבוע הראשון בו עולה הסרט לאקרנים. כל הפרסום לסרט, באתרים, בעיתונים ובשלטי החוצות, כמו גם כל הראיונות של יחסי הציבור עם הכוכבים של הסרט, מתקיימים בשבועיים הסמוכים לעלייתו. סוף השבוע הראשון של סרט בקולנוע הוא קריטי להצלחתו או לכישלונו. מפיקי הסרט וכל מי שמושקע בו עוברים ימים מתוחים ביותר בשישי-שבת-ראשון הראשונים בהם עומד הסרט למבחן הקהל. זהו "זמן הכסף" של הסרט. רגע ה-MAKE או BREAK.

וכאן נכנסת לפעולה אמנות השיבוץ. כל סרט מתחרה באותו סופשבוע עם הסרטים האחרים שיוצאים בהפצה רחבה (בדרך כלל מעל 3000 אולמות קולנוע ברחבי ארצות הברית) כמו גם עם הסרטים הוותיקים יותר שעדיין מוקרנים. מכיוון שתאריכי עליית הסרטים לאקרנים נקבעים זמן רב מראש, מנסים האולפנים בהוליווד להימנע מהתנגשות עם שוברי קופות אחרים, ככל שניתן. פעמים רבות, הפרוגרמינג (השיבוץ) של תאריך עליית סרט לאוויר לוקח בחשבון מה עומד מולו באותו תאריך. ואז האולפנים עושים "קאונטר-פרוגרמינג" (שיבוץ נגדי). אם מותחן מקבל השקה בסוף שבוע ספציפי, זה שיקול די סביר להעלות מולו קומדיה. אלה לא בהכרח אותם קהלים. או למשל, מול סרט אקשן, שקהל היעד שלו גברי יותר בדרך כלל, מתאים לאולפנים להעלות "סרט בנות" או סרט שפונה לקהלים נשיים יותר. אלה לא השיקולים היחידים, כי עולם אמנות השיבוץ הוא מורכב ביותר והרבה מאוד כסף מושקע ויוקרה עומדים כאן על הכף, אבל עיתוי עליית סרט קולנוע חדש לאקרנים הוא קריטי ביותר להצלחתו. כמו שאומרים, "תזמון זה הכל".

אז מה קרה בסוף השבוע הראשון של מאי 2019 בארצות הברית?

מול "מה הסיכוי" רץ סרט שאולי שמעתם עליו: "הנוקמים-סוף המשחק" של חברת "מארוול". הסרט עלה לאקרנים רק שבוע קודם (26.4.19) ללא כל תחרות מולו. סרטים אחרים, ביניהם "מה הסיכוי?", חיכו שבוע ימים ועלו לאוויר ב-3.5. לתת לסערה לחלוף, כמו שאומרים. "הנוקמים" הוא סרט שעלה להפיק ולשווק 356 מיליון דולר. הוא הכניס 357 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון באמריקה, כלומר כיסה את עלותו בתוך 3 ימים בלבד. הכנסתו הסופית בארצות הברית עומדת על 858 מיליון דולר ובעולם בסך הכל 2.7 ביליון דולר. אם המספרים האסטרונומיים האלה לא מרשימים אתכם מספיק, אז הנה עוד נתון ענק: "הנוקמים-סוף המשחק" הוא סרט הקולנוע המכניס ביותר בכל הזמנים. יותר מ"אוואטאר" (2) ו"טיטאניק" (3). זה אומר שהסערה לא פסקה אחרי השבוע הראשון לעלייתו לאקרנים של "הנוקמים", אלא נמשכה עוד שבועות ארוכים לאחר מכן, ובוודאי בשבוע השני. זה פגע אנושות בסיכויי ההצלחה של "מה הסיכוי?". למרות שמדובר בקומדיה מול האקשן וההרפתקאות של "הנוקמים", זה פשוט לא הספיק.


אתמול - בלוג עולם הבידור
הבלוג מביא מבט אחר על תופעות, מגמות ואנשים בעולם הבידור מאז ועד היום. תוכלו למצוא כאן גם את הפרטים המלאים והעדכניים ביותר לגבי סיפור השמועה על מותו והחלפתו של פול מקרטני.
עופר זאבי
zeevyofer@gmail.com

©2019 by אתמול. Designed by Bella.copyz