• zeevyofer

כיצד זויפו המצעדים-חלק ב'

אחד הסיפורים המוזרים ביותר בתולדות מצעד הפזמונים הבריטי, פרק שנותר שנים רבות לא פתור, התרחש בחודש מרץ 1967. רק בשנים האחרונות אנחנו מקבלים הסבר לדבר שנראה לא סביר, לא הגיוני ולא אמיתי. וההסבר שאנו מקבלים מדגיש בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים שהמצעדים "נשלטו", כלומר "ידיים נעלמות" זייפו את נתוני מכירות המוזיקה בחנויות התקליטים והרכיבו את דירוג המצעד לפי אינטרסים זרים.

ל"ביטלס" יש עד היום 17 סינגלים שכבשו את פסגת המצעד הבריטי. בין 1963-1966, 11 מהם עשו זאת ברצף. הימים הם ימי הביטלמאניה, הלהקה חווה הצלחה מסחררת בכל העולם וכמובן בבית שלה, האי הבריטי. כל תקליטון הופך מיד לרב-מכר, כל אלבום כובש את פסגת מצעדי המכירות. בקיץ 1966, בזמן שהלהקה בארצות הברית בו היא עורכת את מה שיהיה סיבוב ההופעות האחרון שלה, משוגר לחנויות תקליטון עם שני צידי A, כלומר שני להיטים-"אלינור ריגבי"\"צוללת צהובה". הסינגל מתייצב בפסגת המצעד למשך 4 שבועות כמצופה ועוד שני להיטים מצטרפים לקאנון הארוך של "החיפושיות".

לאחר מכן מגיעה תקופה קצרה בהיסטוריה של ה"ביטלס" של שקט ממוזיקה חדשה. בעקבות הגילויים בספר "זיכרונותיו של בילי שירס", אנחנו למדים שסתיו 1966 הוא הזמן בו האדמה "רעדה", פול מקרטני מת ואז הוחלף ע"י ויליאם (בילי) שפרד. רק בדצמבר 1966 התארגנה הלהקה, עם החבר החדש, להקלטת שירים חדשים. ורק בסוף פברואר 1967 יוצא לשוק סינגל חדש, הראשון עם בילי שהחליף את פול. ועוד איזה סינגל: "פני ליין" בצד אחד, "שדות תות לנצח" בצד השני. מומחי מוזיקה רבים סבורים שזהו אחד התקליטונים האיכותיים ביותר בהיסטוריה של הפופ, עם שני להיטים קאנוניים שמודפסים ביחד, גב אל גב. לאור הפופולאריות של הלהקה ולאחר 11 הצלחות רצופות של כיבוש פסגת המצעד, הצפי הוא לכך שהרצף יימשך. אבל אז מתרחשת "תקלה".

הסינגל נכנס למקום החמישי במצעד. שבוע לאחר מכן הוא עולה למקום השני. מי שחוסם אותו הוא שיר סכאריני בשם "שחררי אותי" (Release me) של אנגלברט האמפרדינק. זהו שיר של הדור הישן, הדור המבוגר יותר של חובבי המוזיקה, ושיר שקרוב יותר לסגנון של פרנק סינטרה או דין מרטין. ואז קורה הדבר הבא: בשבועיים הבאים הדירוג לא משתנה ובכך משלים "שדות תות לנצח"\"פני ליין" שלושה שבועות רצופים במקום השני בזמן ש"שחררי אותי" שומר על מקומו בפסגה. בהמשך, ה"ביטלס" יורדים למקום החמישי בדרך ליציאה מהדירוג. רצף המקומות הראשונים נעצר. להיות שלושה שבועות במקום השני זה לא דבר שיש להתבייש בו, אבל גם להיות הלהקה הפופולארית ביותר בעולם וגם להיכשל עם סינגל ובו שני שירים נצחיים, ולהפסיד לשיר בסגנון מהדור הישן, נראה תמוה ביותר.

ההסבר ל"תקלה" מגיע בעמוד 270 בספר הזיכרונות של בילי שירס, כלומר גרסתו של המחליף של פול למה שקרה. וההסבר הוא פשוט: "המושכים בחוטים", אותה קבוצה שעמדה מאחורי הצלחת ה"ביטלס", החליטה שהסינגל הזה, ללא קשר לכמות העותקים שנמכרה ממנו בחנויות המוזיקה, לא יגיע למקום הראשון. הם רצו ללמד את הלהקה לקח, להראות להם ש"לא לעולם חוסן" ושכל העזרה שהם קיבלו עד עכשיו יכולה גם להשתנות. הלהקה תהיה חייבת להיות יותר עצמאית, כי עד עכשיו הם קיבלו את הרמות הגבוהות ביותר של הסיוע על מנת להצליח. הסיוע הזה כולל גם עזרה בכתיבה ובהפקת השירים, אבל גם בשליטה בהשמעות בתחנות הרדיו ובמכירות בחנויות התקליטים.

"המושכים בחוטים" קבעו מה ישודר בתחנות הרדיו וכיצד ידורגו השירים במצעד ללא קשר לכמות המכירות בחנויות. תעשיית המוזיקה נשלטה אז. הצלחות של אמנים לא היו מקריות. בספר נכתב עוד שהיום, עם שירותי המוזיקה בתשלום ("ספוטיפיי", "אפל מיוזיק" ואחרים), הרבה יותר קשה לשלוט בטעם ההמונים, אבל בשנות השישים התעשייה היתה קטנה יותר והיכולת לשלוט בה היתה מלאה.

שישה להיטים מאוחרים יותר של ה"ביטלס" יכבשו את פסגת המצעד הבריטי, החל ב"כל מה שאתה זקוק לו זו אהבה" בקיץ 1967. אבל לרגע אחד, ה"ביטלס" נראו אנושיים יותר, כשסינגל אדיר שלהם הגיע בסך הכל למקום השני. לאור ההסברים בספר הזיכרונות החדש, אנחנו מקבלים הסבר למה שקרה מאחורי הקלעים. וזו עוד אמירה עצובה על עוד פינה בעולם שהתנהלה באופן של שליטה בהמונים.

פני ליין\שדות תות לנצח-רק במקום השני

אתמול - בלוג עולם הבידור
הבלוג מביא מבט אחר על תופעות, מגמות ואנשים בעולם הבידור מאז ועד היום. תוכלו למצוא כאן גם את הפרטים המלאים והעדכניים ביותר לגבי סיפור השמועה על מותו והחלפתו של פול מקרטני.
עופר זאבי
zeevyofer@gmail.com

©2019 by אתמול. Designed by Bella.copyz